Seguint amb la sèrie d’entrades amb motiu de la Setmana Mundial de la Lactància Materna, avui parlem del manteniment de la lactància quan el nadó és escolaritzat, és a dir, quan va a l’escola bressol.
Sens dubte, quan una mare veu que el final del permís de maternitat i la incorporació a la feina s’acosten, una de les preocupacions, si alimenta el seu nadó amb llet materna, és el manteniment de la lactància i l’evitació de possibles interferències en aquest sentit.
Doncs bé, cal saber que el fet que el nadó vagi a l’escola bressol no ha de ser motiu per posar fi a la lactància materna, ni tan sols quan parlem de lactància materna exclusiva.
Què hi diuen…
L’Organització Mundial de la Salut recomana que la lactància sigui exclusiva fins als 6 mesos, com a mínim. A partir de llavors, pot iniciar-se la incorporació de l’alimentació complementària. Tanmateix, recomana continuar amb la lactància materna fins als dos anys (o més si mare i criatura ho desitgen).
L’Associació Española de Pediatría no només ratifica les recomanacions de l’OMS, sinó que també elabora un protocol per a l’alimentació amb llet materna a les escoles bressol. Faros, de l’Hospital de Sant Joan de Déu de Barcelona, recull la informació del protocol de l’AEP i dóna suport a l’objectiu de facilitar el manteniment de la lactància materna un cop el nadó s’incorpora a l’escola.
Alba Lactància Materna també parla sobre aquest tema a la seva pàgina. En aquest cas, a més d’informar de les directrius a seguir per a la conservació i transport de la llet materna, també anima a les famílies a reivindicar el dret que es respecti la lactància i es faciliti poder mantenir-la per part de l’escola bressol.
L’Ajuntament de Barcelona detalla, a la seva pàgina web, el funcionament de les escoles bressol municipals en relació amb l’alimentació. Així, manifesta que es facilita la possibilitat de continuar amb la lactància materna, sigui de manera directa o en diferit. És a dir, tant hi ha la possibilitat que les mares assisteixin al centre i alletin el seu nadó, com la possibilitat de portar les dosis de llet extreta per tal que l’educadora li pugui donar. En aquest últim cas, fan al·lusió a la necessitat de respectar els protocols de conservació i transport.
La Generalitat de Catalunya, ja l’any 2007, publicava una nota de premsa de Salut i Educació en la qual destaquen la importància de fer coneixedores les escoles bressol de la necessitat de facilitar el manteniment de la lactància i les pautes a seguir per tal de fer-ho de manera adequada i responsable.
Finalment, l’Agència de Salut Pública de Catalunya s’uneix al lema de la Setmana Mundial de la Lactància Materna, Apoderem-nos. Fem possible la lactància materna. Entre altres dades i informació, ens diuen:
“Per tal de fomentar el manteniment de la lactància, des de l’ASPCAT es duu a terme l’elaboració i difusió del material divulgatiu “L’Alletament matern a les escoles bressol”, que proposa pautes per facilitar la continuació de l’alletament matern a les llars d’infants, tant de forma presencial com mitjançant l’administració de llet que la mare s’extreu prèviament, informant sobre l’extracció, manipulació, emmagatzematge, transport i conservació de la llet materna.”
Fem-ho possible
Per fer-ho possible, és cert que cal que les professionals de l’escola bressol coneguin els protocols de conservació i transport de la llet materna, així com les pautes a seguir per a la descongelació i oferiment al nadó.
Tanmateix, cal també que l’escola compti amb un espai per a la mare que alletarà de manera directa. I això va més enllà de posar una cadira.
És important, en primer lloc, tenir clar que a l’escola no només acollim el nadó, sinó que acollim la díade mare-nadó i, per tant, l’atenció al lactant ha de passar també per l’acompanyament a la mare.
Per altra banda, l’organització de l’espai i establiment del lloc per a l’alletament ha d’anar guiat per certa reflexió: un espai dins l’estança? Un espai específic fora de l’estança? Un espai destinat a les famílies, en general? O segons el moment i la situació, qualsevol espai del centre pot ser un bon lloc per alletar?
Lluny de tenir una única resposta correcta, aquesta dependrà de diversos factors, des de la distribució de l’espai, l’arquitectura, fins a particularitats i necessitats de cada família.
Així, pot ser que un grup de mares que alleten els seus fills i filles a l’escola bressol coincideixin en horari i vulguin compartir aquesta estona en un espai comú per a famílies, fent tribu.
O pot ser que una mare desitgi i necessiti gaudir d’aquest moment amb el seu nadó amb intimitat i prefereixi un espai tranquil lluny de converses o mirades.
També pot ser que una mare necessiti crear vincle i relació de confiança amb l’educadora de la seva cria i prefereixi compartir aquest moment a l’estança, amb el grup però de manera discreta, en un lloc adequat en aquest espai.
Fins i tot, els espais exteriors, el jardí de l’escoleta, quan el temps és favorable, pot ser un lloc fantàstic per alletar amb tranquil·litat.
Sigui com sigui, és clar que la lactància materna va molt més enllà de l’alimentació, de l’administració de llet. Per tant, cal que les professionals de l’educació en l’etapa 0-3 tinguin informació veraç i actualitzada, així com una mirada i actitud respectuosa, fent possible el manteniment de la lactància materna en la seva plenitud.
OMS (2018). Alimentación del lactante y del niño pequeño. Organización Mundial de la Salud [Web].
Hospital de Sant Joan de Déu de Barcelona (2012) La importància de facilitar la lactància materna a les escoles bressol. Faros HSJD [Web]
Torras, E (s.d.) Lactancia materna en las guarderías o escuelas de educación infantil. Alba Lactància Materna [Web]
Ajuntament de Barcelona (s.d.) Escoles Bressol. Alimentación. Ajuntament de Barcelona [Web]
Conselleria de Salut (2007). Salut i Educació promocionen l’alletament matern a les escoles bressol i llars d’infant. Govern.cat [Nota de premsa. Web]
ASPCAT (2019) Lactància materna: fem-la possible! Agència de Salut Pública de Catalunya. Generalitat de Catalunya [Web]
[…] SMLM2019: Lactància materna a l’escola bressol […]
M'agradaM'agrada