Dia Mundial dels Docents

Ahir, 5 d’octubre,  va ser el Dia Mundial dels Docents. Això és així des de 1994, quan la UNESCO i l’OIT (Organización Internacional del Trabajo) van voler reconèixer la tasca docent com una de les professions més valuoses de la societat. Es va escollir aquesta data per commemorar el 5 d’octubre de 1966, data en la qual es va dur a terme la Conferencia Intergubernamental Especial sobre l’Estat dels Docents, on es va discutir sobre els drets i deures del gremi.

#DiaMundialdelDocentCom faig en altres dies assenyalats, vaig voler fer una publicació a les xarxes. La cerca d’una fotografia que pogués representar el col·lectiu docent va ser bastant desesperant. Els bancs d’imatges estan ancorats en un concepte de docent que ha quedat obsolet per un canvi de paradigma educatiu que avança lent però més ràpid que l’actualització dels diccionaris.

“…un canvi de paradigma que aporta nous, i moltes vegades no tan nous, marcs per repensar i refer la tasca dels mestres.” (Riba, G., 2018)

El DIEC ens diu que el docent és la persona “que ensenya o instrueix, que serveix per ensenyar o instruir”. D’ensenyar diu que és “comunicar a algú (una ciència, un art, coneixences, una habilitat, etc.), donant-li’n lliçons, explicacions, fent demostracions o fent-li realitzar exercicis pràctics”. El diccionari de la RAE segueix la mateixa línia.

Quina definició tan incompleta i poc representativa de la tasca de les persones que es dediquen a la docència avui dia!

El diccionari aporta una definició de docent que suggereix unidireccionalitat, transmissió vertical de coneixements, d’aquella persona que en té possessió (docent) a qui no sap (alumnat). És el concepte de docent representat per la pissarra, el guix i la tarima, que el fan protagonista en comptes de ser-ho l’alumn@.

On queda reflectit el concepte de docent com a acompanyant en el procés d’aprenentatge de l’alumnat? De facilitador d’experiències i oportunitats per a la construcció del coneixement? De guia i orientador en el procés educatiu i formatiu de la persona més enllà dels continguts purament acadèmics, i de manera compartida amb la família…?

Com deia, es fa difícil de representar els docents amb una imatge perquè el concepte actual és molt més complex i divers que el concepte tradicional. 

Recentment, es fa servir força la metàfora de la petita planta que s’acull, es cuida, es rega, per facilitar que creixi bé, sana i amb força. Tanmateix, deixa fora, penso, el personal docent que treballa amb persones adultes, en educació superior, per exemple. Si bé és cert que la major part del col·lectiu treballa amb alumnat infantil i adolescent, sembla tot un repte trobar una imatge que sigui capaç de representar la docència, en la seva màxima amplitud.

Se us acut alguna idea?

View this post on Instagram

Avui és el #DiaMundialdelDocent . Mirant què i com publicar he arribat a una conclusió: . És complicat trobar una imatge que representi realment el personal docent perquè el concepte ha canviat i segueix canviant al llarg dels anys. Ni la pissarra, ni el guix ens representen. Tampoc la tarima. . He escollit aquesta imatge de la samarreta amb una il•lustració de @joanturu perquè, potser s'hi acosta una mica més (i tampoc del tot, sóc una tiquismiquis). . A totes les persones que us dediqueu a la #docencia, tingueu un feliç i reivindicatiu dia. . Per acabar, una altra reivindicació: . Hi ha tot un seguit de figures professionals als centres educatius, des de 0-3 fins a secundària, que són personal educatiu i que no són considerats docents, malgrat que l'evolució del concepte justificaria totalment que ho fossin. . Són aquelles professionals considerades personal d'administració i serveis (PAS) o personal no docent i que estan en una borsa diferent de la de personal docent, malgrat que fan una tasca educativa a les estances i aules, directament amb l'alumnat. Són: #TEI #EducadoresEducacióEspecial #auxiliarsEducacióEspecial #vetlladores #personaleducatiuLlarsdInfants #suportEscolaBressol … Quan es reconeix el seu dia? . #Cosetesdenores #pedagogia #criança #sistemaeducatiu #personaldocent #docent #nodocent

A post shared by Cosetes de no res (@cosetesdnores) on

Personal educatiu no docent

Per tot això, no entenc per què hi ha col·lectius per personal educatiu no reconeguts com a docents. La persona que dóna suport a l’estança o a l’aula en l’atenció a la diversitat, la persona que està a segon cicle d’infantil com a TEI, estan acompanyant l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge i contribuint en la facilitació d’oportunitats per a la construcció del coneixement. Són referents per a les criatures amb les quals treballen. El personal educatiu de llars d’infants i escoles bressol, siguin mestres o TEI, fan funció docent.

Llavors, per què no se les reconeix com a tal?

I, tal com dic en finalitzar la publicació, quan és el seu dia?

 

Referències

Riba, G. (2018) L’escola en construcció. Un camí en i per a la transformació. Círculo Rojo Editorial.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s