Calendari amb suports visuals

View this post on Instagram

Ahir, amb la petita A, vam marcar al calendari de casa els canvis de rutina més significatius dels propers mesos. 📆 . Fa setmanes que fa servir "demà", "demà passat", "ahir" però encara no ho fa correctament. . Per exemple, diu "Ahir aniré al cole dels grans". . Per altra banda, aquests mesos d'estiu venen amb molts canvis; sobretot ara, que m'he empassat la por a que faci el curset de natació i que coincideix amb un canvi d'etapa i de centre. . Com a suport per a l'anticipació d'aquests canvis i, per tant, per aportar-li seguretat i facilitar que els rebi de la millor manera possible🤞, hem inclòs imatges al calendari familiar (el típic calendari de la cuina).📅 . 🏊‍♀️la piscina on fa el curset de natació juntament amb el logo de l'escola; . 👵🏻👴🏻els avis, amb qui estarà els dies que hi ha entre el final de l'escola i l'inici de les nostres vacances; . 🏡a l'agost, el dia que marxem al poble; . 👵🏻👴🏻dies de transició amb els avis; . 🤸‍♀️l'inici del curs a l'escola dels grans. . ⬇️Finalment, en una etiqueta-fletxa que es pot treure i posar hi hem escrit AVUI. En aquest cas fem servir lletres. Podria haver-ho indicat amb una estrella o simplement amb la fletxa. Tanmateix, m'ha semblat interessant afegir-hi la paraula. . Cada dia, mourem la fletxa i treurem la imatge, facilitant la comprensió progressiva del pas del temps.⏳ . 📓🗓Si nosaltres necessitem escriure els esdeveniments importants a l'agenda i al calendari per organitzar-nos, per què no fer-ho visual per les criatures quan no llegeixen? . En les properes setmanes, veurem els resultats. . #cosetesdenores #criança #temps #estructura #organització #anticipar #canvirutina #vacances #agenda #calendari #infància #calendarivisual #suportvisual #pedagogia Calendari de @nexefundacio

A post shared by Cosetes de no res (@cosetesdnores) on

Fa uns dies us explicava a Instagram que havia incorporat imatges al calendari de casa.

Es tracta de petites fotos representatives de fets que passaran en les pròximes setmanes/mesos, que surten fora de la rutina familiar i que haurem d’incorporar per pocs dies.

Per què suport visual?

Necessito una agenda. Pot ser la del mòbil o en paper. De fet, les necessito i faig servir totes dues per recordar coses que he de fer, llocs on he d’anar, etc. En definitiva per organitzar-me i poder anticipar com es planteja el dia. Poder anticipar què passarà redueix la incertesa i ens aporta seguretat. 

Quan sabem què passarà i ens sentim segures, podem afrontar-ho d’una manera més positiva. Parlo, en aquest cas, de situacions noves i fora de la nostra zona de confort.

A les meves agendes, faig servir el llenguatge escrit. Al calendari de casa, pel J (#paredelacriatura) i per mi, també. Tanmateix, això deixa fora l’A. Té 32 mesos i, per tant, encara no coneix aquest codi.

El codi que ella coneix, a banda del llenguatge oral, és el llenguatge visual. Per això, considerem interessant incloure imatges al calendari de casa.

No oblidem tampoc que les persones adultes també fem ús de suports visuals. Qualsevol full d’instruccions combina text i imatge. De vegades, fins i tot, només imatge (mobles d’IKEA, per exemple)

Afecta el desenvolupament del llenguatge oral l’ús de suports visuals?

Com el seu nom indica, un suport visual és això: un SUPORT. Per tant, serveix per reforçar el missatge oral, no per substituir-lo.

Quan vam afegir les imatges al calendari, ho vam fer conjuntament, explicant què volia dir cadascuna d’aquelles imatges, verbalitzant allò que volem dir i representar.

Diàriament, movem la fletxa i retirem la imatge del dia d’avui juntes, comentant què passarà l’endemà. El moment adient que hem trobat per fer-ho és abans de sopar, ja que és un moment de calma en el qual no tenim pressa d’arribar enlloc. Verbalitzar què representa la imatge en el lloc del calendari on l’hem posat és fonamental. I parlar amb les criatures i escoltar-les, és a dir, mantenir-hi petites converses, de la mateixa manera que la lectura de contes o les cançons, afavoreixen el desenvolupament del llenguatge.

Per altra banda, el suport visual permet que el missatge es mantingui present (com les anotacions de la nostra agenda).

D’aquesta manera, quan ara l’A mira el calendari és capaç d’entendre què passa avui i que passarà pròximament, encara que no sigui capaç de posar les paraules al seu lloc. Com ja comentava a la publicació a Instagram, encara es fa un embolic a l’hora de col·locar l’ahirdemà… parlar-ne, visualitzar-ho també l’ajudarà a anar posant ordre.

Vol dir això que accelerarem el procés d’aprendre-ho?

No o, en tot cas, no és l’objectiu del suport visual. Cada infant té el seu ritme i, per tant, aprendrà a fer ús dels adverbis de temps quan toqui, d’acord amb el seu. No es tracta d’accelerar res, sinó d’adaptar una eina com és el calendari/agenda a la seva capacitat de comprensió per tal d’aportar-li seguretat, reduint la incertesa del canvi de rutines que representa l’època d’estiu i l’inici de l’etapa escolar.

L’anticipació amb suport visual facilitarà el procés d’adaptació/familiarització a l’escola?

No ho sabem. D’entrada no ho sabem perquè no podrem comparar. Cada infant viu aquest moment d’una manera diferent. No puc predir com seria el procés sense suport visual per comparar amb com serà fent servir el suport.img_20190701_194706_059

El que sí que puc dir és que l’experiència em diu que l’anticipació dels fets i l’explicació de què passarà de manera realista aporta seguretat i, al final, la familiarització a l’escola consisteix a aconseguir sentir-se segura en aquest nou entorn i amb aquestes persones -abans desconegudes- que ara seran referents.

Així doncs, el suport visual no el proposo com una recepta màgica que aconseguirà una adaptació/familiarització des del dia zero perquè seria una mentida molt grossa.

Proposo el suport visual com una eina que pot facilitar la comprensió i acceptació dels canvis en la rutina de l’infant, així com una adaptació del calendari/agenda a les seves necessitats i  desenvolupament.


Quan hagi passat el temut però encara més emocionant moment de l’inici de curs a l’escola dels grans, ja us explicaré com ha anat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s