Espais Generadors d’Aprenentatge (XVII Jornades Diàleg Escola-Universitat)

Aquest dissabte, s’ha realitzat la dissetena Jornada Diàleg Escola-Universitat, a Blanquerna. Enguany, el tema ha estat “Espais generadors d’Aprenentatge”.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Després dels parlaments de Sergi Corbella  (degà de la Facultat de Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquers-URL), Anna Ma de Montserrat (vicedegana) i Paula Mayoral (coordinadora de Pràctiques dels graus d’Educació Infantil i Primària), va tenir lloc la conferència interessantíssima de Clara EslavaEducar en habitar. La escuela en transformación”.

Partint de la lectura d’un fragment de l’article de Richard SerraPeso”, introdueix la idea de la gran rellevància de les vivències de la infància al llarg de la vida.  En el cas concret de l’artista, una experiència viscuda el dia del seu quart aniversari és present al llarg de tota la seva trajectòria creativa.

I així, des de la consciència de la importància de tot allò que es viu quan s’és infant, la Clara comença a parlar dels espais educatius i del diàleg que es genera entre qui els dissenyen i l’acció pedagògica que s’hi duu a terme.

Ens endinsem a “Educar en habitar” i ens acompanya en la reflexió sobre:

  1. El lloc de la infància i els seu sentit (-) / El sentit del lloc en la infància” (+)

Com són les aules d’infantil? Què transmeten (currículum ocult)? Com sembla que seran demà? Com volem que siguin? Què volem que transmetin?

El aula más coherente sería aquella donde no se sienten.”

El vincle amb la natura: el tenim en compte a l’escola? Transgressions i espais explorats de manera més polisèmica.

“Ellos nos dicen sobre los espacios cosas que hemos olvidado. […] El tiempo que se dan ellos a sí mismos nos puede sorprender y dice mucho de su capacidad de exploración.”

2. “El lloc de l’educació i el seu sentit (-) / El sentit del lloc de l’educació (+)”

Planteja, com a punts de partida per a la reflexió sobre el lloc de l’educació i el seu sentit: l’escola i el diàleg entre les parts (interdisciplinar); l’espai/escola com a escenari d’experiència, relació i transformació; i el desenvolupament de solucions específiques fugint de models tipus.

Hoy el problema principal no es saber leer, sinó las relaciones entre unos y otros.”

Així mateix, com a horitzons comuns cal considerar la relació de l’escola amb la ciutat, la natura, la societat, les parts implicades i l’usuari/a.

“Devolvemos a los espacios que habitamos una naturaleza que necesitamos.”

3. “Habitar els espais que ens eduquen (-) / Educar els espais que habitem (+)”

El llibre Territorios de la infancia (2005) porta com a subtítol Diálogos entre pedagogía y arquitectura. En aquell moment, ja es planteja la necessitat d’establir el diàleg. Tanmateix, és ara quan sembla que aquest diàleg és una demanda social i els diferents agents -comunitat educativa, equips de disseny i administració- fan passos per acostar-se i fer-lo efectiu.

Per tal de construir aquest diàleg, ens diu la Clara, no n’hi ha prou amb els punts de partida i els horitzons comuns. Calen eines de treball per donar forma als processos, per treballar específicament sobre realitats concretes, per facilitar processos i resultats concrets.


FIRA D’ESPAIS

Després de la presentació de la jornada i de l’esmorzar, va arribar el moment de conèixer l’experiència de diversos centres.

  1. Més enllà dels espais i materials: el context que respon i dóna forma a un projecte educatiu” Escoles Bressol Municipals de Vic (Vic) 
  2. “Espais bombolla” Escola dels Encants (Barcelona)
  3. “El menjador, un espai per educar ciutadans” Escola Garbí Pere Vergés Esplugues (Barcelona)
  4. “L’Atelier” Escola La Maquinista (Barcelona)
  5. “Organitzar els espais i temps d’una escola per afavorir la recerca conjunta d’infants i adults” Escola Les Pinediques (Taradell)
  6. “Aules cooperatives. Un espai inclusió generador d’aprenentatges” Escola Sadako (Barcelona)
  7. “THAU 360” Escola Thau Barcelona (Barcelona)
  8. Transformar, crear. Espais per viure i aprendre” 

Abans de finalitzar l’acte, algunes de les escoles van respondre a preguntes formulades per assistents a les jornades.

Referències

Canabellas Aguilera, M. I., & Eslava, C. (2005). Territorios de la infancia : diálogos entre arquitectura y pedagogía. GRAÓ. 

Casellas, M., Gamissans, M., Martinez, M., & Olmos, G. (2016). Un repte de creació en transformació constant. Infància: Educar de 0 a 6 Anys, ISSN 0212-4599, No. 208, 2016, Pàg. 15-20, (208), 15–20.

C.F. (2016). Plats de cullera. La Vanguardia, p. 2016. 

Eslava, C. (2015). Huellas de la infancia en el impulso creativo. 

Serra, Richard. (1992). Peso. Guadalimar: Revista bimestral de las artesISSN 0210-1254, Nº. 115 (FEB-MAR), 1992pàg. 44-45 (Pot llegir-se aquí)

Per conèixer-ne més:

 

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s