Tot i que és molt possible que ja la conegueu, no podia faltar una entrada sobre la panera. Per una banda, perquè és una proposta que m’encanta i, per una altra, perquè estem treballant amb ella a l’Espai Nadó.
La panera dels tresors és una proposta educativa adreçada inicialment als infants d’entre 6 i 12 mesos aproximadament, ideada per Elinor Goldschmied.
En aquesta edat ja poden estar-se asseguts tot i que encara no es desplacen gaire. Es tracta d’una activitat d’exploració amb la finalitat de descobrir els materials amb els que estan fets els objectes i les seves característiques sensorials principals. A més, permet un primer contacte amb nocions matemàtiques informals, de les que vam parlar en l‘anterior entrada.
Els objectes que composen la panera són veritables eines d’aprenentatge i, per tant, se n’ha de tenir cura com a tal. La selecció dels material s’ha de fer amb objectius creatius i renovadors, pensant en quin estímul sensorial oferirà l’objecte a l’infant. Tots els objectes escollits s’han de poder rentar periòdicament i cal tenir cura de mantenir-los en bon estat, així com retirar els que es facin malbé.
Com ha de ser la panera?
Es recomana que el cistell sigui d’unes mides determinades per assegurar-ne l’estabilitat quan l’infant s’hi recolzi. Així, caldria escollir un cistell de vímet d’uns 35 cm de diàmetre i d’uns 8-12 cm d’alçada. Al final de l’entrada us deixaré adreces de botigues on-line i físiques on podeu trobar els cistells i alguns objectes per la panera.
Quins materials es recomanen?
Objectes de fusta, vímet, metall, palla, elements de la natura, utensilis domèstics…
Objectes de la natura: pinyes petites, pedres, closques de coco, carbasses seques, castanyes grans, pomes, pedra tosca, taps grossos de suro, pinyols grossos de fruita com l’alvocat, nous grosses, esponja natural, llimona, magrana, cargols de mar i petxines, escorça d’arbre…
Objectes de materials naturals: pilotes de llana, cistells petits, flauta de canya, estoreta de ràfia, raspall de fusta, brotxa de maquillatge, sacs d’olor…
Objectes de fusta: capses petites, timbalet, sonalls, castanyoles, xiulet de bambú, botons de colors enfilats, cubs, daus, cilindres, anelles de cortina de fusta, mà de morter, pinça d’estendre, cullerots, cullera de mel, ou de sorgir, argolla de tovalló, raspalls, plats, culleres…
Objectes metàl·lics: culleres, batedor d’ous, flamera, trompeta de joguina, motlles de pastisseria, embuts, harmònica petita, xiulet, joc de picarols, triangle, colador de te, trossos de cadena, pot d’infusions, campanetes, joc de claus, caixes petites…
Objectes de pell, roba, goma, paper, cartró, vidre, plàstic…: moneder de pell, pilotes, tubs de goma, nina de drap, pilota de tennis, pilota de golf, pilota de plàstic dur i de goma, funda d’ulleres, tap de banyera amb cadena, anelles de cafetera, cremallera, llibreta petita d’espiral, capses de cartró, paper de vidre, paper de cel·lofana, cons i tubs de cartró, bobina de fil, morter, ampolletes de perfum, prismes de vidre, mirallet, collaret de boles, llimes d’ungles, cintes de ras…
El nombre d’objectes que hi posem també variarà en funció del nombre d’infants que en facin ús alhora. Cinquanta objectes seria un bon nombre, per tres o quatre infants.
Desenvolupament de la proposta
S’ofereix la panera a un grup reduït d’infants que seuran al voltant i ben a prop d’ella per tal que hi puguin accedir còmodament i sense risc de desequilibrar-se. La sessió acostuma a durar uns 15-20 min aproximadament.
És important observar les seves preferències, processos, activitats i actituds de cada infant amb cada objecte. Aquesta informació ens ajudarà a l’hora de renovar el material. En aquest sentit, es renovaran només uns quants objectes periòdicament: els d’abans, seran punts de referència per l’infant i els nous seran l’estímul que els farà mantenir-se actius, creatius i divertits. La presència massa perllongada d’un mateix objecte no estimula l’interès del nen ni satisfà la seva necessitat d’exploració.
El paper de l’adult
L’adult seurà a prop d’on juga l’infant de manera que li permeti mantenir-se a una distància òptima per observar el joc, sense interferir en la seva acció i donant-li seguretat amb la seva mirada i la seva presència, atenta i interessada, receptiva i disponible a l’infant. Cal afavorir sempre la lliure exploració, manipulació, concentració i atenció.
Paneres temàtiques
Durant aquestes primeres sessions d’octubre i novembre, hem proposat a les famílies de l’Espai construir una panera de tardor entre tots i totes. Es tracta, senzillament, de seleccionar materials relacionats amb l’època de l’any en la que estem. De moment, la nostra Panera de Tardor té una magrana ben grossa, elements de fusta de la panera general (punts de referència), pinyes, uns peücs d’hivern…
Botigues
Cistelleria Siscart (Barcelona, on-line via mail)
Milanta
Jugar i Jugar
ALSINA, A. Matemáticas intuitivas e informales de 0 a 3 años. Ed. Narcea. Madrid. 2015
CLAVERIA, P.; ORTIZ, A.; VILARÓ, M.(2005). La panera dels tresors; In-fàn-cia; No 145
Molt bona idea això de les paneres temàtiques, ens ho apuntem. Gràcies
M'agradaLiked by 1 person
Gràcies a vosaltres!
M'agradaM'agrada